مدیرعامل مرکز مالی ایران؛ شناسایی و آموزش شرکت های علاقه مند به پذیرش در بورس، جدی است

پنجشنبه , 28 خرداد 1394

اولین سالی است که مرکز مالی ایران فعالیتهایش را بر اساس برنامه و استراتژی معین انجام می دهد که این اقدام مهمترین کاری بود که مرکز مالی در سال 93 انجام داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل مرکز مالی ایران با بیان این مطلب گفت: برنامه راهبردی مرکز مالی، تدوین شده است که در تدوین آن از برنامه استراتژی سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده شده تا در همان راستا باشد.

علی نقوی در ادامه به مخاطب سنجی مرکز مالی در بحث آموزش اشاره کرد و اظهار داشت: مخاطب اصلی ما در بازار سرمایه برای آموزش، ناشران اوراق بهادار و شرکتهایی هستند که در شرف پذیرش در بورس قرار دارند یا تمایل دارند در بورس حاضر شوند یا شرکت هایی که می خواهند کالاهایشان را در بورسهای کالایی عرضه کنند.

وی در این باره تصریح کرد: برای شرکت هایی که تمایل دارند وارد بورس شوند اما با فرایند و سازوکار ورود به بورس آشنایی ندارند و نمی دانند ورودشان به بورس چه فایده هایی دارد،  دوره های آموزشی گذاشته می شود.

نقوی گفت: مرکز مالی، سال گذشته برای نخستین بار برای یک شرکت بزرگ در حوزه آی تی دوره آموزشی 56 ساعته برگزار کرد و از زوایای مختلف موضوع چگونگی ورود به بورس و وظایف شرکت ها را بعد از پذیرش در بورس به این شرکت آموزش داد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: این موضوع علاوه بر مزایایی که برای این دسته از شرکت ها دارد هزینه ها را برای بورس ها کاهش می دهد چون آن شرکت می داند از چه مرحله ای باید اقدام کند، بنابراین روی این استراتژی امسال خیلی جدی کار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرکز مالی ناشران علاقه مند را شناسایی و آموزشهای جدی را به آنها می دهد، درباره چگونگی شناسایی این شرکت ها گفت: ما آماده ایم به هر شرکتی که علاقه مند به ورود به بورس است آموزشهای لازم را بدهیم و در این مسیر هم مرکز مالی اقدام به شناسایی این دسته از شرکتها می کند. به علاوه شرکتهای علاقه مند می توانند درخواست خود را به مرکز مالی اعلام کنند.

نقوی درباره عملکرد مرکز مالی در بحث آموزش در سال 93 گفت: از نیمه دوم سال 93 شروع به اجرای برنامه های آموزشی کردیم که طی این مدت 37 دوره آموزشی کوتاه مدت برگزار و 916 نفر آموزش دیدند.

نقوی درباره ترکیب شرکت کنندگان دوره های آموزشی گفت: ترکیب شرکت کنندگان کارشناسان شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاران در موضوعات توانگری بوده و در بخش معاملات آتی بیشتر سهامداران عادی مخاطب این دوره ها بودند. بدین ترتیب یک سوم افراد سهامداران حقیقی و دو سوم کارشناسان شرکت های حقوقی بودند.

مدیرعامل مرکز مالی درباره همکاری با دانشگاه ها در بحث آموزش گفت: همکاری با دانشگاها با هدف بالا بردن کیفیت دوره های آموزشی و همکاری مشترک با دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفته است که در این خصوص با دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه نفت تفاهم نامه هایی صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین با شرکت بورس تفاهم نامه ای برای آموزش ناشران داشتیم. دوره های تخصصی درباره بازار سرمایه نیز  با محوریت پولشویی، معاملات آتی بورس کالا، خبرگی حقوقی و ارزش گذاری شرکت ها برگزار شده است.

نقوی به طراحی دوره های mini MBA در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: دوره های آموزشی بیشتری را امسال طراحی کردیم از جمله دوره های mini MBA که به زودی اجرایی می شود.

وی در این باره توضیح داد: یک خلاء جدی برای تحلیل در صنایع مختلف وجود دارد. در بازار سرمایه دانش پراکنده در خصوص صنایع وجود دارد بنابراین باید درباره هر صنعت به طور مجزا عمیق تر نگاه شود. در نتیجه بر پایه نیاز سنجی که از فعالان بازار شد برای 13 صنعت دورهmini MBA طراحی شده است البته به مرور و با توجه به کشش بازار و تقاضای بازار این دوره های میان مدت بیشتر می شود.

نقوی در ادامه این گفتگو به بحث آموزش در خارج از کشور پرداخت و گفت: این سفرهایی با رویکرد متفاوت در دستور کار قرار گرفته است به عنوان مثال طی ده ماه گذشته دو دوره آموزش خارج از کشور برگزار شده که مخاطبش مدیران و مدیران ارشد یا کارشناسان یک نهاد مالی مانند کارگزاری ها، بورس های چهارگانه، بانک ها یا شرکتهای تأمین سرمایه بودند.

وی در این باره افزود: علاوه بر بستر سازی برای سفرهای آموزشی خارج از کشور، برگزاری دوره هایی با اساتید خارجی در ایران در حال هماهنگی است.

این مقام مسوول درباره برگزاری نشست های تخصصی اظهار داشت: 4 نشست در 6 ماهه دوم 93 با محوریت حاکمیت شرکتی، معاملات با اشخاص وابسته و مدیریت ریسک برگزار شد. این نشست های تخصصی با حضور اساتید ایرانی خارج از کشور برگزار و از فعالان بازار برای حضور در این نشست ها دعوت شد. همچنین یک همایش با محوریت ادغام و تملک با همکاری شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد که همایش دوم، امسال برگزار می شود.

وی ادامه داد: با موسسات آموزشی ذیل بورس های دنیا برای برگزاری دوره های آموزشی در خصوص نشستها در خارج از کشور و در ایران مذاکرات خوبی انجام شده است.

نقوی با تأکید بر این نکته که ارائه خدمات آموزشی اصلی ترین استراتژی مرکز مالی است، گفت: فعالیتهای مشترکی که در بورس ها انجام می شود می تواند با هدف هم افزایی به مرکز مالی سپرده شود که در این خصوص بخشی از این فعالیتها به مرکز مالی سپرده شده است که می تواند منجر به کاهش هزینه ها و اثر گذاری بیشتر شود.

 وی در این باره توضیح داد: پراکندگی در بخش آموزش با تمرکز در مرکز مالی فرصت بهتری را برای بازار سرمایه ایجاد کرد به عنوان نمونه  بورس ها وظیفه ابزار سازی را به عهده دارند که برای آموزش و آشنایی فعالان بازار با این ابزارها مرکز مالی وارد عمل می شود.

مدیرعامل مرکز مالی ادامه داد: امسال دوره های آموزشی آشنایی با فرایند افزایش سرمایه نیز در دستور کار است به عبارتی برای تمام فرایندها که در بازار سرمایه وجود دارد دوره آموزشی طراحی شده است.

نقوی گفت: 36 دوره آموزشی برای ناشران و فعالان بازار سرمایه طراحی شده و استراتژی ما این است که بر اساس نیازی که ناشران، مدیران ارشد، مدیران و کارشناسان اعلام می کنند سبدی از دوره های آموزشی ارائه شود.

وی درباره تحقیقات بازار بیان داشت: بخشی از تحقیقات توسعه ای مختص بورس هاست که در بخش طرح توسعه خود بورس ها انجام می شود و کسی به این عرصه تخصصی ورود نمی کند اما یک سری تحقیقات هست که جنبه عمومی تری دارد یا چند بورس به طور موازی انجام می دهند که این نوع تحقیقات را مرکز مالی به عنوان پروژه های تحقیقاتی مشترک انجام می دهد.

نقوی در پایان به انتشارات مرکز مالی اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون به کمک انتشارات سازمان بورس دو کتاب در حال ترجمه و یک کتاب در حوزه حاکمیت شرکتی ترجمه شده و در حال ویراستاری است که امیدواریم دو کتاب دیگر به این مجموعه تا آخر سال اضافه شود.

وی افزود: همچنین انتشار ماهنامه بورس طی تفاهم نامه ای با بورس تهران به عهده مرکز مالی گذاشته شد که سال گذشته 10 شماره با نقش ترویج توسعه فرهنگ سهامداری منتشر شده است.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 02162843000

واتساپ : 09912707933

ارتباط با ادمین تلگرام