چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟


چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سامانه سجام) در سال 1397 توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه طراحی شده و هدف آن ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه است. همه ی افرادی که قصد دریافت کد بورسی و شروع فعالیت در بازار بورس را دارند باید در ابتدا اقدام به ثبت نام در سجام نمایند. در همین راستا همه ی متقاضیانی که قصد ورود به بازار بورس و سرمایه را دارند، مستلزم ثبت نام در سجام و ایجاد کاربری در این سایت هستند. ذکر این موضوع خارج از قاعده نمی باشد که اشخاصی که قبل از راه اندازی این سامانه نیز در بازار بورس فعالیت داشته اند و کد بورسی دریافت نموده اند بایستی حتما به سامانه ی سجام مراجعه نموده و اطلاعات خود را به صورت کامل در آن وارد نمایند.

 

اهمیت سامانه سجام

امروزه به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به بازار بورس و مزیت های آن هر روز به تعداد افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه دارند افزوده می شود. از آن جایی که ورود سهامدار جدید برابر است با تزریق پول و افزایش سرمایه، از اصلی ترین کارهایی که بازار سرمایه برای سهولت ورود سهامداران جدید کرده است راه اندازی سامانه سجام است. این سامانه برای مبارزه با پول شویی و احراز هویت مشتری ها و ... راه اندازی گردیده و افراد حقوقی و حقیقی به راحتی می توانند با ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی به بازار بورس راه پیدا کنند. بعد از این که مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب قوانینی در حوزه ی بازارهای مالی نمود و روند خرید و فروش های حضوری را به سمت معامله های الکترونیکی سوق داد، افراد زیادی به سمت این بازار روی آوردند.

 

 

 

آمــادگـی آزمـون تــحلیلگــــری

 

سامانه سجام چه مزایایی دارد؟

همه‌ی اشخاصی که در بازار بورس (فعالان بازار بورس، بازار بدهی، سرمایه گذاری و سبد گردانی) فعالیت دارند و به‌صورت کلی همه‌ی اشخاصی که هرگونه دارایی مالی دارند بر اساس دستورالعمل سازمان بورس باید در سامانه ی سجام احراز هویت شده و اقدام به ثبت نام در این سامانه کنند. سجام در دسته‌ی سیستم‌هایی است که برای توسعه زیرساخت بازار سرمایه ایجاد شده و جزو سامانه‌های ملی به‌حساب می‌آید. هدف از ایجاد سامانه سجام، جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات متقاضیان ورود به بازار سرمایه است. سامانه‌ی سجام موجب سهولت در جمع‌آوری اطلاعات متقاضیان شده و با آرشیو کردن سابقه‌های معاملاتی به شفافیت بازار کمک می کند. مهمترین مزایای سجام در ادامه آمده است:

- عدم نیاز مراجعه مداوم به دفاتر کارگزاری و پیشخوان‌ دولت برای کارهایی مثل دریافت کد بورسی، کد سبد گردانی، تغییر کارگزاری، تغییر صندوق و دریافت سود سهام

- امکان دسترسی آسان به اطلاعات

- عدم نیاز احراز هویت مجدد

- واریز آنلاین سود شرکت های بورسی به حساب

- انجام تمامی خدمات مرتبط با سهام عدالت

- نظامندشدن اطلاعات نهادهای مالی

- مبارزه با پول شویی و تامین مالی غیرمجاز

 

نحوه‌ی ثبت‌نام در سجام به چه صورت است؟

جهت عضویت و ثبت کردن اطلاعات متقاضیان در سامانه‌ی سجام نیاز است برخی مراحل را طی کرد. به تصویر زیر دقت کنید:

 

 

.

 

 

مانند وضعیت اولیه و تکمیل فرم‌ها و تایید استعلام و دریافت نمودن کد پیگیری و احراز هویت به‌صورت حضوری و غیرحضوری و انجام پروسه‌ی احراز هویت در مراکز انتخاب‌شده و درنهایت تایید سهام‌دار در سامانه‌ی سجام بورسی.

 

درصورتی‌که شخصی قصد ورود به حوزه‌ی معاملاتی در بازار بورس شود در ابتدا علاوه بر تکمیل فرم‌های کارگزاری، باید تمامی اطلاعات درخواستی را در سامانه‌ی سجام بورس وارد و ثبت نماید تا بعد از اتمام مرحله‌های ثبت اطلاعات و نمایش آن, یک کد ده‌رقمی به شماره‌ی موبایل واردشده‌ی متقاضی ارسال می‌شود که بایستی این کد را به مسئول کارگزاری اعلام نمایید به این صورت پروسه‌ی ثبت‌نام شما در کارگزاری تکمیل می‌شود. در ادامه‌ی مطالب برای شما نحوه‌ی ثبت‌نام در سجام را به‌صورت گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم. نحوه‌ی ثبت‌نام در سجام برای اشخاص حقوقی به این صورت است که بعد از ثبت‌نام اعضای هیئت‌مدیره و صاحبان امضا و اشخاص مجاز در سجام که شخصیت حقوقی آن‌ها تایید شده است به شکل خودکار و اتوماتیک صورت می‌پذیرد. شرکت بورس و سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام نموده است که همه‌ی سرمایه‌گذارانی که در بازار بورس فعالیت دارند باید حتما در سامانه‌ی سجام ثبت‌نام نموده و اقدام به تکمیل پرسشنامه و ثبت تمامی اطلاعات خودنمایند. در همین راستا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه کد معاملاتی افرادی را که بعد از اتمام مهلت آن‌ها در سامانه‌ی سجام ثبت‌نام نکرده‌اند را غیرفعال می‌کند. در اوایل کار سهامدارانی که در سامانه‌ی سجام ثبت‌نام نکرده بودند بعد از اتمام مهلت و زمان تعیین‌شده کد بورسی آن‌ها متوقف می‌شد ولی در حال حاضر زمانی که مهلت قانونی کد به اتمام می‌رسد کد آن‌ها غیرفعال می‌شود.

آموزش مرحله‌به‌مرحله‌ی ثبت‌نام در سجام:

برای ثبت‌نام در سجام اولین مرحله این است که وارد سایت sejam.ir شده و بعد از واردکردن شماره موبایل خود منتظر کد شوید، بعد از ارسال کد به موبایلتان آن کد را وارد نمایید، بعدازاین که کد را وارد کردید و ارسال نمودید وارد مرحله‌ی بعدی می‌شوید که در این مرحله شما باید فرم‌های موجود را به‌دقت و با اطلاعات صحیح و درست پرکنید. این فرم شامل اطلاعاتی در چند دسته‌ی هویتی و ارتباطی و سهامداری و شغلی و مالی و اطلاعات حساب بانکی می‌باشد. بعدازاین که این مرحله را به اتمام رساندید و تمامی اطلاعات حساب بانکی و اطلاعات کدهای سهامداری و اطلاعات هویتی وارد شد و مورد تایید قرار گرفت یک کد پیگیری برای گوشی شما ارسال می‌شود که این به معنی اتمام پروسه‌ی راستی آزمایی هست و می‌توانید از قسمت ثبت‌نام اولیه اقدام به شروع ثبت‌نام خود کنید.

 

 

بعدازاین که ثبت‌نام در سجام را انجام دادید و یک کد 10 رقمی برای شما ارسال شد باید با استفاده از آن اقدام به احراز هویت الکترونیکی به‌وسیله‌ی اپلیکیشن های خاص انجام دهید و یا می‌توانید به یکی از شعبه‌های دفترهای پیشخوان مراجعه نموده و مرحله‌ی نهایی را انجام دهید به این صورت تمامی اطلاعات شما در سامانه‌ی سجام ثبت می‌شود و بعد از احراز هویت ثبت‌نام در سجام نهایی می‌شود, می‌توانید در خانه با استفاده از اپلیکیشن های سیگنال و یا آپ و یا کارگزاری آشنا انجام امور احراز هویت را اقدام کنید. شروع معاملات بورسی و دریافت کد بورسی مستلزم احراز هویت و ثبت نام در سجام می باشد و در صورتی سود تقسیمی سالیانه ی خود را به وسیله ی سامانه ی سجام دریافت نمایید و برای این کار دیگر نیازی به مراجعه به بانک ها ندارید و این مورد خودش به تنهایی یکی از مزیت های ثبت نام در سجام می باشد که می توانید به کار خیلی از متقاضی های فعال در بازار بورس که شخص متقاضی از قبل دارای کد بورسی باشد و در بازار سرمایه در حال فعالیت باشد باید هر چه سریعتر اقدام به ثبت نام در سجام نموده و تمامی اطلاعات را در سامانه وارد کرده و احراز هویت دهد. به راحتی با ثبت نام در سامانه ی سجام می توانید در بیاید.

 

 

.

 

 

.

 

 

- بعد از پرداخت  درگاه بانکی فرایند ثبت نام شما تکمیل شده است.

 

.

- بعد از پرداخت  درگاه بانکی فرایند ثبت نام شما تکمیل شده است.


.

 

.

 

.

نظر خود را ارسال کنید
فقط کاربرانی که عضو هستند می توانند نظر خود را ارسال کنند.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 02162843000

واتساپ : 09912707933

ارتباط با ادمین تلگرام