لزوم تغییر نگرش آموزش در حوزه مالی

سه شنبه , 03 بهمن 1402

مدیرعامل مرکز مالی ایران در مصاحبه با هفته نامه اطلاعات بورس عنوان کرد:

لزوم تغییر نگرش آموزش در حوزه مالی

مرکز مالی ایران که در حال حاضر به عنوان بازوی آموزشی بازار سرمایه شناخته شده است در شهریور پارسال و بر اساس مصوبه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان شرکت دانش بنیان، مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات قرار گرفت. رسالت مرکز مالی ایران توسعه آموزش، ارتقای سواد مالی و تقویت فرهنگ سرمایه گذاری جامعه است و تلاش کرده با ایجاد شبکه‌ای از دانش و ارائه آموزش‌های پیشرفته و خدمات حرفه‌ای در بازارهای مالی به این مهم دست یابد.محبوبه جعفری، مدیرعامل مرکز مالی ایران در گفت‌وگویی به معرفی روند مرکز مالی ایران پرداخت است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

* درباره مرکز مالی ایران توضیح دهید؟
پیش از این بهتر است در مورد اینکه چرا مرکز مالی ایران تاسیس شد توضیح داد. مانند مراکز مالی بین المللی دوبی و قطر و با هدف گرد هم آوردن تمام بازیگران بازارهای پول سرمایه در یک مکان / شهرک و ایجاد تسهیل در ارتباطات، مرکز مالی ایران با سهامداری بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد. چراکه اینگونه مراکز ارتباط جریان پولی و مالی را تسهیل و امکان حضور شرکت‌ها در بورس دیگر کشورها را فراهم می‌کند. با رشد بازارهای مالی و باز شدن فصل جدیدی از توسعه بازار سرمایه و تاسیس ده‌ها نهاد مالی نوپا از یک طرف و بالا رفتن تعداد سرمایه گذاران از طرف دیگر باعث شد تا نیازهای آموزشی جدیدی در بازار سرمایه کشور به وجود بیاید. برای پاسخ به این نیاز بود که در نتیجه آن مرکز مالی ایران تصمیم گرفت بخش مهمی از فعالیت‌های خود را به حوزه آموزش، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارتقای سواد مالی جامعه اختصاص دهد. بنابراین در سال ۱۳۹۲ و با الگو برداری از تجربیات موفق داخلی و خارجی ساختار سهامداری تغییر کرد و ۸۰ درصد سهام از بورس تهران به شرکت‌های بورس کالا، فرابورس، بورس انرژی و سمات داده شد. مرکز مالی ایران که در حال حاضر به عنوان بازوی آموزشی بازار سرمایه شناخته شده است در شهریور پارسال و بر اساس مصوبه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان شرکت دانش بنیان، مشمول قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات قرار گرفت.

* این مرکز در چه حوزه‌ای فعالیت دارد؟
مرکز مالی ایران به عنوان بازوی آموزشی بازار سرمایه و با دریافت مجوزهای آموزشی مختلف از نهادهای مربوطه از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به نهادها، فعالان و علاقه مندان به بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. تا به امروز بیش از ۹۰۰ شرکت و سازمان بزرگ اقتصادی کشور، نهادهای آموزشی و دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی با مرکز مالی ایران همکاری داشته و بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر از علاقه مندان و فعالان بازار سرمایه و نهادهای مالی از خدمات آموزشی این مرکز استفاده کرده‌اند. رسالت مرکز مالی ایران توسعه آموزش، ارتقای سواد مالی و تقویت فرهنگ سرمایه گذاری جامعه است و تلاش کرده با ایجاد شبکه‌ای از دانش و ارائه آموزش‌های پیشرفته و خدمات حرفه‌ای در بازارهای مالی به این مهم دست یابد. لازم به ذکر است که آموزش‌های مرکز مالی ایران دارای گواهینامه‌های معتبر هستند که در تمامی دارالترجمه‌های رسمی قابل ترجمه است.

* مرکز مالی ایران چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
عمده‌ترین خدمات مرکز مالی ایران ارائه آموزش‌های به روز در حوزه مالی است. این آموزش‌ها شامل: دوره‌های آموزشی و بوت کمپ‌ها است که با هدف تربیت کارشناسان متخصص و نخبگان مالی در کشور و متناسب با نیاز روز بازارهای مالی طراحی می‌شوند. یکی از وجوه تمایز مرکز مالی ایران در حوزه آموزش استفاده از اساتید باتجربه، شناخته شده و صاحب منصب است که هم دارای دانش آکادمیک بالایی باشند و هم تجربه کافی کاری در آن حوزه را در کارنامه خود داشته باشند تا بتوانند آموزش‌های کاربردی و مهارت محور به دانش‌پذیران ارائه دهند.
دوره‌های آموزشی مرکز مالی ایران به صورت حضوری و آنلاین برگزار می شوند و در چهار دسته ۱. دوره‌های عمومی همچون تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، آموزش اکسل ۲. دوره‌های آمادگی جایگاه شغلی همچون مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارشناس تامین مالی و ... ۳. دوره‌های آمادگی آزمون‌های حرفه‌ای داخلی و بین المللی همچون آمادگی آزمون اصول بازار سرمایه و آمادگی آزمون CFA، آمادگی آزمون FRM ۴. دوره‌های سازمانی جهت افزایش بهره‌وری و بهبود مستمر عملکرد شرکت‌ها به نحوی که بتوانند با صرف کم ترین هزینه و زمان، بهترین خدمات آموزشی حوزه بازارهای مالی و مدیریتی را دریافت کنند تا در کنار یک راه مطمئن، جایگاه سازمانشان را سریع تر ارتقا دهند. دوره‌های سازمانی بسته به نیاز شرکت‌ها در سطوح مختلف سفارشی‌سازی می‌شوند. ۵. دوره‌های ویژه برای اعضای هیأت مدیره/ مدیران عامل و ناشران بازار سرمایه.
علاوه بر این آموزش‌های مرکز مالی ایران شامل بیش از ۱۰۰۰ ساعت محتوای آموزشیِ ویدئویی سطح‌بندی شده از سطح مقدماتی مناسب عموم جامعه تا سطح تخصصی مناسب مدیران و کارشناسان فعال می‌شود که هم می‌توان به صورت موضوعی و هم به صورت اشتراکی از آن‌ها استفاده کرد. فیلم‌های آموزشی نسبت به دوره‌ها ویژگی های منحصر به فردی دارند:
انعطاف‌پذیری: دانش‌پذیران زمان بیشتری را برای یادگیری و بازبینی مفاهیم دوره دارند، مفاهیمی که مشکل تر هستند را می توانند چندین بار مشاهده کنند.
محدود نبودن به زمان و مکان: برای استفاده از محتوای فیلم‌های آموزشی لازم نیست که در یک زمان و مکان خاص حضور داشته باشید، تنها ابزار مورد نیاز لپ تاپ یا تلفن همراه متصل به اینترنت است.
هزینه کمتر: هزینه استفاده از فیلم‌های آموزشی نسبت به دوره‌های آموزشی حضوری و آنلاین به صرفه‌تر است تا تعداد بیشتری از دانشذیران بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند.
فروشگاه: همچنین برخی محصولات که دسترسی به آن‌ها سخت و گاهی بسیار زمان‌بر است؛ مانند منابع آزمون‌های داخلی و بین‌المللی، کتاب‌های منبع تدریس اساتید در دوره‌های آموزشی و محصولات مرتبط برای کسب دانش در بازار سرمایه را در قالب فروشگاه به دانش پذیران ارائه می‌دهیم.
با توجه به کیفیت و خروجی آموزش‌های مرکز مالی ایران و ارتباطات خوبی که با نهادهای مالی وجود دارد بسیاری از این شرکت ها از بین دانش‌پذیران دوره‌های آموزشی درخواست معرفی نیروی کار دارند. از طرف دیگر دانش پذیران نیز پس از پایان دوره‌ها به دانش و مهارت لازم بر ورود به بازارهای مالی و ارتقای جایگاه شغلیشان مجهز می‌شوند و از مرکز مالی ایران گواهینامه معتبر و در مواردی معرفی‌نامه دریافت می‌کنند.
وجود این نیاز در بازار سرمایه باعث شد مرکز مالی ایران اقدام به راه‌اندازی سامانه بورس تلنت کند که طی ماه‌های آینده آماده خدمت‌رسانی به فعالان وعلاقه مندان به بازارهای مالی خواهد بود.

* در مورد هیات مدیره مرکز مالی ایران صحبت کنید.
رضا کیانی از شرکت بورس اوراق بهادار تهران ریاست هیات مدیره را بر عهده دارند. محمد مرفوع از شرکت فرابورس ایران نائب رئیس هیات مدیره، حسن محمدی از شرکت بورس کالای ایران، حسین حسنقلی پور یاسوری از شرکت بورس انرژی ایران و خانم فرازنه یاری از شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعضای هایت مدیره مرکز مالی ایران را تشکیل می‌دهند.

* در حوزه آموزش بازار سرمایه چه چالش‌ها و دغدغه‌هایی وجود دارد؟
آموزش دیدن یک سرمایه گذاری بلند مدت برای فرد و جامعه محسوب می‌شود که بازدهی آن نیز در بلندمدت خود را نشان می‌دهد. عواملی مثل تورم در کشور و بی ثباتی‌های اقتصادی باعث می‌شود مردم به تصمیمات و سرمایه گذاری های کوتاه مدت تر اهمیت بیشتر بدهند، برای یادگرفتن، به روزرسانی دانش و آموزش احساس نیاز نکنند و به دنبال سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت‌تر همچون سیگنال خریدن به جای آموزش دیدن بروند. دغدغه ما این هست که نگرش به آموزش دیدن در حوزه مالی را تغییر دهیم. اینکه شخصی مدیر شرکت است و نیاز به آموزش ندارد یا به عنوان مثال در سن ۵۰ سالگی دیگر به آموزش دیدن نیاز نیست، یا اینکه در بورس سیگنال می‌خرم و چه کاری است که این همه وقت بگذارم و خودم یاد بگیرم. در تلاش هستیم این باورها را تغییر دهیم.
می‌دانیم که آموزش‌های دانشگاهی لزوماً مسائل و موارد مورد نیاز بازار کار را در بر نمی گیرد به همین دلیل ما سعی داریم با کمک اساتید مطرح و مجرب، به روز ترین محتواهای آموزشی مورد نیاز بازار و شرکت‌ها را برای این دانشجویان و فراگیران در هر سطحی که باشند فراهم کنیم. دوره‌های جایگاه شغلی مرکز مالی ایران به همین منظور طراحی شده‌اند که با استقبال خوبی هم همراه بوده‌اند.
یکی دیگر از دغدغه‌های ما رفع نابرابری در دسترسی به محتوای آموزشی با کیفیت برای تمام نقاط کشور است. بدیهی است که چون اکثر شرکت‌های مطرح بازار سرمایه در تهران فعالیت دارند، بیشتر فرصت‌های شغلی در تهران است، بیشتر آموزش‌های حضوری با کیفیت در تهران است و ... برای رفع این مشکل ما دوره‌های آنلاین باکیفیتی را برگزار می‌کنیم که همه از هر جای دنیا بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند. فیلم‌های آموزشی که دوره‌های ضبط شده هستند نیز در همین راستا تهیه شده‌اند و از همه مهم تر با کمک نمایندگی‌هایی که در شهرهای مختلف داریم سعی می‌کنیم آموزش با کیفیت را در دسترس تمام نقاط کشور قرار دهیم.

* مرکز مالی ایران چه برنامه‌ها و اهدافی را برای سال آینده دنبال می‌کند؟
• ارتقای زیرساخت‌های آموزشی
• بهتر کردن سرفصل‌های آموزشی و به روزرسانی مداوم آن‌ها
• برنامه‌ریزی برای آموزش و آماده‌سازی متقاضیان مدارک بین المللی
• توانمندسازی اقشار محروم از نظر سواد مالی و رشد معیشتی: کارگران، زنان سرپرست خانوار، مناطق محروم و دانش آموزان
• ورود به حوزه‌های مورد نیاز کسب‌وکارهای نوپا از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها (نوآفرین‌ها)
• گسترش همکاری با نهادهای مالی: انعقاد چند تفاهم نامه در همین راستا بوده
• آموزش‌های ضمن خدمت
• افزایش تعداد دانش پذیران
• برگزاری دوره‌های بین المللی و همکاری با دانشگاه های خارجی
• آموزش‌های سازمانی به شرکت‌های پتروشیمی، نفتی و ...
• برنامه‌های آموزشی برای دانش آموزان و مدارس
• ارتقای سامانه بورس تلنت

ارسال نظر


فقط افرادی که عضو هستند می توانند نظر ارسال کنند.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 02162843000

واتساپ : 09912707933

ارتباط با ادمین تلگرام