سامانه سجام چیست؟ همراه با مزایا


سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آغاز به‌کار کرد. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند. نکته مهم این است که برای فعالیت در بورس، باید در این سامانه ثبت‌نام کنید.

برای ثبت نام در سامانه سجام چه کاری باید انجام داد؟

با مراجعه به سایت سجام به نشانی sejam.ir و شروع از قسمت ثبت نام در سجام، ثبت نام را آغاز می‌کنید.

در مقالات بعدی نحوه ثبت نام در سامانه سجام را به صورت کامل ارائه می‌دهیم.

 

 

آمــادگـی آزمـون تــحلیلگــــری

 

مزایای ایجاد سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)

دریافت کد بورسی (معاملاتی) و ورود به بازار بورس

دریافت سود تقسیم

تا قبل از راه‌اندازی سامانه سجام پس از تقسیم سود محقق شده بین سهامداران بر طبق اطلاعیه‌ای که بر روی کدال قرار می‌گرفت، سهامداران می‌بایست به یکی از دو روش زیر سود سهام خود را دریافت می‌کردند.

یا بایستی شماره حساب خود را از طریق ایمیل ارسال کنند تا سود تقسیمی به حساب آن‌ها واریز گردد و یا اینکه با معرفی یک بانک به سرمایه‌گذار و مراجعه در تاریخ مشخص شده و سود تقسیمی را از بانک دریافت نمایند.

با روی‌کار آمدن سامانه سجام، این روند تغییر کرد. هم‌اکنون وجوه مربوط به هر سهمی که شما با آن به مجمع می‌روید و درخواست سود تقسیمی برای آن سهم می‌کنید، درتاریخ مشخص شده از سوی شرکت، به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز می‌گردد. سپس این شرکت وجوه مذکور را به حساب‌هایی که سرمایه‌گذاران در سایت سجام معرفی کرده‌اند، واریز می‌کند. به این ترتیب سود در زمان کوتاهی و به طور خودکار به واسطه سامانه جامع سجام به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

دسترسی به ‌تمامی سرویس‌های بازار سرمایه

 فرض کنید شما به صورت هم‌زمان در دو کارگزاری در حال معامله هستید و در هر دو حساب کارگزاری خود یک سهم مشترک را خریداری کرده‌اید، حال می‌خواهید این سهم را تنها در یکی از کارگزاری‌های خود داشته‌باشید. برای  یکی کردن کارگزاری‌ها باید به کارگزاری که می‌خواهید سهم را از آنجا خارج کنید مراجعه می‌کردید و فرم تغیر ناظر سهام را پر کرده تا بتوانید تحویل سهام مورد نظر را به کارگزاری دیگرتان منتقل کنید. این در حالی است که با راه‌اندازی سامانه سجام تنها با انجام چند عملیات ساده این فرآیند انجام خواهدشد.

 ویرایش سریع اطلاعات

در گذشته برای تغییر آدرس محل سکونت یا شماره‌حساب اعلامی و… باید حتما موضوع را به تمام نهادهای بازار سرمایه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا کارگزاری اعلام می‌کردید و بابت این موضوع نیاز به مراجعه حضوری و صرف وقت بسیار داشتید. حال با راه‌اندازی سامانه سجام شما بلافاصله با مراجعه به سایت سجام می‌توانید سریعاً اطلاعات خود را ویرایش نمایید.

 

برچسب ها

سجام کد بورسی
نظر خود را ارسال کنید
فقط کاربرانی که عضو هستند می توانند نظر خود را ارسال کنند.

 

 

از راه های زیر می توانید با ما ارتباط برقرار کنید

تلفن: 02162843000

واتساپ : 09912707933

ارتباط با ادمین تلگرام